Kuva: thebittenword.com |
Vaikka aikakauslehtiä syntyy lisääkin, vanhojen lähtö markkinoilta kuvastaa printtialan vaikeuksia. Divaania viime aikoina julkaissut ja printtilehden lopettamispäätöksen tehnyt Aller aikoo keskittyä jatkossa tilaajavetoisiin aikakausbrändeihinsä ja Divaanin osalta verkkosisältöön. Vakaa ja kasvava määrä tilaajia lieneekin printtilehdelle mainosmyynnin ohella se, joka parhaiten varmistaa toiminnan jatkuvuuden.
Vaikka Divaani onkin ollut yksi Designfriikinkin suosikeista, se ei ratkaisevimmassa asiassa erotu muista Suomen sisustuslehdistä (kuten ei mikään muukaan lehdistä erotu edukseen): sisältö ei ole tarpeeksi laajaa. Kuvat ovat kauniita, mutta...
Sisustuslehtien sisältö jää tyngäksi
Innostuneena luemme lehtien kansista lupauksia: "uudet säilytysratkaisut", "betoni tulee" tai "ihana keltainen". Usein juttua saa etsimällä etsiä lehdestä, koska se jää tyngäksi. Uudet säilytysratkaisut onkin tarkoittanut vain kymmentä uutta hyllyä, laatikkoa ja koria. Betonimateriaalin esittely keskittyy vain betonin väriin ja käytännön vinkit jäävät uupumaan (kuinka toteuttaa betonilattia, miten tuoda betonista tyyliä vuokra-asuntoon, mitä kaikkea betonista voi valmistaa...). "Ihana keltainen" tarkoittaakin sisäsivuilla muutamaa keltaista sisustusesinettä ja keltaista pensselinvetoa.
Mitä tällaisesta lehdestä saa irti? Ongelma ei mitenkään ole vain Divaanin, vaan kaikkien sisustuslehtien. Miksi kuluttaja ostaisi säännöllisesti saati tilaisi lehteä, jossa on muutama kaunis inspiraatiokuva (onneksi on edes ne), mutta muuten lehti jää vaisuksi?
Parempi sisustuslehti
Designfriikki toivoo aikakauslehtien ajattelevan entistä enemmän lukijoiden tarpeita ja toiveita. Millainen sisältö olisi hyödyllistä ja auttaisi lukijaa? Jos lukija avaa lehden odottaen, että nyt hän saa kaiken tarpeellisen tiedon ja inspiraation betonilla sisustamiseen, tarpeeseen pitäisi pystyä vastaamaan. Samoin kevyemmissä aiheissa - inspiraation lähteeksi ei riitä muutama kuva.
Vaatisiko tämä kasvattamaan lehden paksuutta ja sitä kautta hintaa, jolloin kauppa ei taaskaan kävisi? Vai voisiko jokainen lehden numero keskittyä hieman pienempään joukkoon aiheita? Tarvitseeko joka lehdessä yrittää vedota kaikenlaisiin lukijoihin, jolloin lehdestä tulee kevyt sillisalaatti?
Yhä parempia sisustuslehtiä odotellessa :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti